6.10.12

فیس بوق 2

شانس این را داشته ام که از فیس بوک، گوگل و توییتر در امریکا دیدن کنم. با یکی از بنیان گذاران توییتر از نزدیک صحبت کنم و در کنفرانس آزادی بیان روی اینترنت دراستکهلم شرکت کنم.
جدی ترین بحث این روزها بین دولت ها و شرکت های اینترنتی و مخصوصا رسانه های اجتماعی (سوشیال مدیا) حول " مالکیت اطلاعات" و "امنیت اطلاعات " می گردد.
دولت ها با ادعای حفظ امنیت شهروندان، شرکت ها را می خواهند وادار کنند که اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران را به آنها بدهند. فعلا قانونی در این زمینه وجود ندارد اما اتفاق افتاده که دولت ها شرکت ها را با حکم دادگاه وادار به دادن اطلاعات کاربران کرده اند.
شرکت ها می گویند چون کابران در ابتدای ورد به شبکه های اجتماعی قراردادی را امضا می کنند ( تا حالا حتی یکی از این قرادادها را خوانده اید؟) و مالکیت این اطلاعات را به شرکت ها می سپارند، پس شرکت ها مالک این اطلاعات هستند. اما حریم شخصی کاربران را حفظ خواهند کرد.
 به طور مثال فیس بوک در قراردادش مالکیت تمام اطلاعت شما اعم از عکس، ویدیو و متن را به خود اختصاص می دهد و حتی اگر پروفایلتان را پاک کنید یک کپی از تمام اطلاعات و پست هایتان همیشه در سرور فیس بوک و به عنوان دارایی آنها باقی می ماند.
جامعه مدنی و کاربران معتقدند که این اطلاعات متعلق به کاربران هست و شرکت ها حق استفاده و یا به اشتراک گذاری آن با دولت ها را ندارند.

سوال: اطلاعات و پست های ما روی رسانه های اجتماعی به چه دردی می خورند؟
نگاهی به اطلاعاتی که روی فبس بوک و در پروفایلتان می گذارید بیاندازید. شما سن، جنسیت، ملیت، بینش سیاسی  و مذهبی (با پست هایی که می گذارید، لینک هایی که منتشر می کنید و کامنت هایی که می گذارید) را بیان می کنید. به عبارت دیگر فیس بوک سلیقه، بینش سیاسی و مذهبی، سطح اقتصادی و... شما را بهتر از والدینتان می داند.
این اطلاعات برای شرکت ها، احزاب سیاسی و دولت ها و... می تواند بهترین خوراک باشد.


این نبرد همچنان ادامه دارد و هنوز نه کاربران و نه دولت ها کنترلی روی شرکت ها ندارند (حتی کشورهای جهان اول هم موضع حقوقی روشنی در زمینه رسانه های اجتماعی ندارند، نتوانسته اند داشته باشند). شرکت ها برنده این بی قانونی هستند. آنها این اطلاعات را برای پول دراوردن استفاده می کنند. مثلا اگر شما یک خوره بازی های کامپیوتری باشید، بعد از مدتی متوجه می شوید که آگهی های کنار صفحه فیس بوکتان کاملا اتفاقی!! یکی در میان تبلیغ گیم های کامپیوتری ست! استفاده های دیگری هم از این اطلاعات می شود که روح کابران از آن بی خبر است!

No comments: